Как смарт часовниците следят съня ви?

Как смарт часовниците следят съня ви?

И така, обичате своя лъскав нов фитнес тракер и искате да започнете да наблюдавате съня си – но как наистина работи проследяването на съня?

Проследяването на съня се превърна в голяма новина през последните години. С приблизително един на всеки трима от нас, които използват преносими устройства в наши дни – независимо дали става въпрос за пълнофункционален смарт часовник като Apple Watch 7 или Samsung Galaxy Watch 4, или по-прост инструмент за проследяване на фитнес като Fitbit Inspire 2 или Huawei Band 5 – това означава, че повече от нас проследяват здравето си по различни начини. 

В допълнение към проследяването на нашите нива на фитнес и активност, повечето от тези устройства могат също така да наблюдават количеството сън, което получаваме всяка нощ, като следят сърдечната честота и движенията ни, за да определят етапа на съня, в който може да се намираме.

Четирите етапа на съня

Има четири основни етапа на съня, които заедно образуват един цикъл от около 90 минути. По време на всеки от тези етапи нашите движения на тялото и сърдечната честота се различават. 

„Първият етап е кратък, продължава само между пет и 10 минути“, обяснява Роб Хобсън, диетолог и автор на „Изкуството на съня“. „По време на този етап сънят е много лек и можете лесно да бъдете събудени.“ 

„Вторият етап или лекият сън се характеризира със забавяне както на дишането, така и на сърдечната честота и съставлява около половината от времето, което прекарваме в сън.“ 

Етап три е дълбок сън, когато тялото ви се отпуска напълно и пулсът и дишането спадат още повече. 

„Този ​​етап е възстановителен и от съществено значение за възстановяване и растеж, както и за укрепване на имунната система“, казва Хобсън. 

Последният етап е REM, когато тялото ви е неактивно, но очите ви се движат бързо. По време на този етап пулсът ни се ускорява и дишането става по-хаотично. 

„Функциите на тялото, като например протеиновия синтез, са в пик сега“, казва Хобсън. „Това е и моментът, когато е най-вероятно да сънувате. Този етап се счита за основен за мисловните функции, ученето и творчеството.

Как работи проследяването на съня?

Смарт часовници или фитнес гривните следят нашия сън, като измерват движения и сърдечен ритъм, които съответстват на определен етап на съня. Докато по-старите тракери просто наблюдаваха движенията, сега те използват много по-сложна технология. 

„Данните от движение често бяха ненадеждни, защото човек може да лежи неподвижно, но да е буден“, обяснява Уил Търнър, съосновател на фитнес приложението GoJoe. 

„Появиха се нови технологии, които, когато се използват заедно с данни за движение, правят проследяването на съня много по-надеждно. Основният начин, по който това се постига, е чрез фотоплетизмография (или PPG) – кръвта под кожата отразява червената светлина, която се излъчва от вашия смарт часовник, и абсорбира зелената светлина. 

При всяко сърцебиене излъчваната зелена светлина се абсорбира. Във времето между всеки сърдечен ритъм количествотото абсорбирана зелена светлина е по-малко. Тези данни се засичат от вашия смарт часовник и благодарение на тях и на данните за движение, устройството успява да разбере дали спите.

„Някои устройства също използват „пулсова оксиметрия“, която анализира нивото на насищане с кислород в кръвта ви. Тази функция, общопризната като по-надеждна от метода „червена светлина, зелена светлина“, използва комбинация от червени и инфрачервени сензори, които реагират по различен начин на кръвта, която е повече или по-малко наситена с кислород. Силно наситената с кислород кръв абсорбира повече инфрачервена светлина и позволява по-малка част от червената светлина да се отразява обратно, което позволява на вашето устройство да анализира съня ви. 

Нивата на кислород в кръвта ви спадат леко когато спите, тъй като честотата на дишане намалява. Така че, на теория вашият тракер трябва да може да следи нивата на кислород в кръвта ви и да използва тази информация, за да потвърди, че спите. 

Могат ли устройствата за проследяване на съня да подобрят съня?

В момента не е ясно – не на последно място защото сънят е различен за всеки, но и защото много експерти смятат, че проследяването на съня може да нанесе повече вреда, отколкото полза за някои. 

„Въпреки че е страхотно да видим, че  хората обръщат повече внимание на съня и собствените си навици свързани с него, в някои случаи това причинява ненужно безпокойство.“, обяснява Лиза Артис от The Sleep Charity. 

„Има дори термин за това: ортосомния. Ортосомнията описва хора, които са обсебени от резултатите от своите фитнес тракери. За съжаление, за разлика от яденето на пет порции плодове и зеленчуци или ежедневните упражнения, често не можете да контролирате дали спите осем часа. И ако хората започнат да оказват натиск върху себе си, за да спят по-добре, има вероятност да не го направят.

Колко точни са устройствата за проследяване на съня?

Отговорът, за съжаление, е неясен. 

„Има няколко проучвания, сравняващи точността на устройствата за наблюдение на съня с признати лабораторни тестове, наречени полисомнография, които разглеждат мозъчни вълни, нива на кислород в кръвта, сърдечен ритъм, дишане и движения на очите и краката“, казва Хобсън. 

„Изчерпателно проучване, публикувано в списанието Sleep Medical Reviews , установи, че устройствата за проследяване на съня са точни само 78% от времето, когато идентифицират сън срещу будност. Тази точност спадна до само 38% при оценката колко време е отнело на участник, за да заспи.“ 

Едно основно препятствие е, че хората не разбират непременно как да интерпретират данните от устройствата си – което означава, че няма смисъл да ги получават. „Както при повечето неща – хранене, дишане, внимание – никога няма един размер, подходящ за всички“, добавя Хобсън. „Тези приложения използват алгоритми, които трябва да следват определен начин на работа, така че приложенията никога няма да бъдат толкова ефективни, колкото посещението при подходящ професионалист, ако имате нужда от истинска помощ.“ 

Как да подобрите съня си

Независимо дали решите да проследявате съня си или не, има няколко лесни стъпки, които можете да предприемете, за да го подобрите. 

„Ако сте обсебени от технологията, спрете да я използвате“, съветва Артис. „Вместо това приложете на практика някои принципи за добра хигиена на съня – поддържане на редовен режим на сън, достатъчно отпускане преди лягане, избягване на кофеина и алкохола, създаване на правилната успокояваща среда в спалнята и т.н. Не забравяйте, че най-добрият начин да прецените колко добре спите, е да слушате тялото си и да прецените как се чувствате на следващия ден.

 

Статията е преведена от английски.